Olen ollut kahteen otteeseen mukana restauroimassa museolaiva Sigyniä. Se on yli 120-vuotias kolmimastoinen purjealus, parkki. Se on vanhin säilynyt puusta tehty kauppalaiva. Tässä työssä olen päässyt kokeilemaan monia ikivanhoja työmenetelmiä, mm. tervausta ja köysisolmintaa. Luonnollisesti myös maalaustyöt on tehty alkuperäistä jäljitellen.
Parkki Sigyn |
Sigynin kylkien puhdistus ja kattaminen talven kansitöitä varten oli sisältönä vuoden 2013 työharjoittelussani. Se kesti 3 kuukautta, osana kotouttamiskoulutusta. Pidin laivasta ja sen työporukasta niin paljon, että palasin uudelleen työkokeilun merkeissä tammikuussa 2015. Puolen vuoden sopimus kului nopeasti monenlaisissa töissä. Opin samalla lisää suomen kieltä.
Erityisen kiinnostavaa oli opiskella alkuperäisiä solmuja tikkaiden kiinnityksiin. Luin historiaa ja harjoittelin neulatyöskentelyä tervanarulla, kunnes pääsin tekemään solmuja aitoon kohteeseen. Kevään 2015 tavallisin näky Aurajokimaisemassa taisikin olla portugeesi laivan mastotikkailla solmuja tekemässä :).
Sigyn on mielestäni hyvin kaunis laiva. Sen alkuperäiset värit ja tervatun puun tuoksu virittävät mielikuvituksen ajautumaan muinaisten merenkävijöiden elämään. Pystyn hyvin kuvittelemaan, miten joku kansipoika on tehnyt samoja kunnostustöitä kauan sitten tällä samalla tutulla laivalla, samoin tekniikoin. Hieno teko turkulaisilta säilyttää Sigyn museona!
Keulapuomi on vielä työstettävänä |
Sigynin kaunis ahteri |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti